Schoonheid

Er zijn in de moderne wereld-maatschappij waarin wij leven oppervlakkige noties van mooi zijn en van uiterlijke schoonheidsidealen.  Zo kan je zien dat elke gemeenschap of elk volk op Aarde een eigen gestyleerde set schoonheidsidealen heeft en grote waarde hecht aan bepaalde uiterlijke kenmerken die als mooi worden beschouwd. En die aantrekkingskracht uitoefenen of juist afstotend zijn.

Maar er bestaat ook zoiets als werkelijke schoonheid. Een mooi zijn van het innerlijk.

Laten we even heel ver terug in de tijd gaan.

De Kamau (Oudegytpenaren) hadden een beschaving van ca. 4000 BCE tot ca. 300 BCE. En nefer omvatte in Kamit (het Oude Egypte) een esthetisch ideaal.  Het was een woord dat “spirituele volwassenheid” uitdroeg. Naar deze mentale staat van grote innerlijke wijsheid, waarbij iemand in absolute zin rechtvaardig, vredelievend en waarheidsgetrouw leefde, streefden de Kamau (Oudegyptenaren).

Het Medu Netjer (hieroglyph) voor nefer:

ph. nefer f35

Ook positieve karaktereigenschappen werden weergegeven door het woord nefer. Dus wanneer iemand het woord nefer in de naam droeg werd daarmee bedoeld dat diegene een innerlijke schoonheid was. Een in alle opzichten goed mens. Zoals de koninginnen Nefer-titi (schoonheid is gekomen) en nefer-tari (perfecte metgezel).

En ook mannen droegen dit woord in hun naam. Zoals de faraos (koningen) Nefer-hotep I en II (Ideale Vrede) of Nefer-Ka-Ra I, II, III en IV (Allerheerlijkst is de ka/ziel van Ra).

Het esthetisch ideaal van spirituele volwassenheid, van een mooi innerlijk, komt ook volmaakt tot uitdrukking in het Ghanese Twi woord kama. Kama omschrijft behalve een ziels-volwassenheid verschillende karakter-eigenschappen als aantrekkelijk, innemend of charmant.

Dit woord en de betekenis bleef voor de mensen die werden ontvoerd uit de West-Afrikaanse Akan streek tijdens de Trans-Atlantische Slavenhandel en Slavernij en die gevangen werden gehouden op plantages in de Amerikas, waaronder Suriname, altijd zijn originele betekenis houden. Het woord werd goed bewaard en overgedragen aan volgende generaties.

In de taal van de Romeinen, het latijn, was er ook een woord om iemands aantrekkelijke en mooie innerlijk te beschrijven. Dit woord was blandus. Het word uitgesproken als “bläundus”. Genitief (2e naamval):  “bläundi”.

Toen de Romeinen erop uit trokken en de barbaarse volkeren van Europa wilden civilizeren introduceerden zij dit woord in de vocabulaire van de verschillende Europese volken. Tussen de 5e en 12e eeuw CE, tijdens Europas Donkere Middeleeuwen, verbasterde dit woord en de betekenis tot blond en blonde (frans). Het kreeg de exclusieve betekenis van een bepaalde haarkleur. Niet langer was blandus een omschrijving van iemand met een mooi en aantrekkelijk innerlijk gestalte.

Er is de zanger-filosoof Alpha Blondy. Een Ivoriaanse reggae-artiest die voor deze naam koos omdat hij in zijn teksten de schoonheid van religie en spiritualiteit wil verwoorden. Hij is de Primaire-Aantrekkelijke, wat zijn naam Alpha Blondy betekend.

word alpha blondy

Op het internet zijn veel onwaarheden te lezen hoe hij aan die naam is gekomen. Dat het Primaire Bandiet betekent. En dat het een koosnaampje voor hem was van zijn grootmoeder. Terwijl hij zich op geen enkele manier bezighoud met criminaliteit en zo een leefstijl ook niet propageert in zijn liedjes.

Vooroordelen zijn als een bril die het zicht vertroebeld en objecten vertekend, soms zelfs karikaturaal weergeeft. Je ziet om die reden daarom, door zo een bril naar de wereld kijkend, nooit het mooie van iets of van iemand.

Het is mijn interpretatie van een beetje rijkdom aan mensenkennis en spirituele wijsheid die Alpha Blondy via zijn teksten in de wereld brengt. In de hoop dat het iemand kan onderwijzen en instrueren hoe je in de wereld-gemeenschap waarin je leeft een goed en mooi iemand kan zijn. Want dat is de specifieke functie van reggae-muziek. Het móet de luisteraar maatsgewijs tonen hoe een moreel rechtvaardig, goed en innerlijk attractief mens te zijn.

Muziek in het algemeen en reggae in het bijzonder toont op een ritmische en poëtische wijze dat het zaad, de belofte, van nefer, kama, blandus, schoonheid in alle tijden in elk mens aanwezig is.

En natuurlijk is de harde realiteit dat velen vaak door slechte ervaringen, door het opgroeien en leven tussen “lelijke” mensen nooit echt het mooie in zichzelf tot bloei kunnen laten komen. Of misschien heeft iemand in het verleden verkeerde keuzes gemaakt en gaat diegene door het vagevuur van spijt en zelfverwijt, de twee meest verschrikkelijke psychologische plaag-geesten. En ziet diegene daarom alleen het lelijke in zichzelf.

Belangrijkste is dat je de schoonheid in jezelf volwaardig erkend, accepteert, liefhebt en respecteert. En deze Zelf-Liefde reflecteert in jouw gedrag en vooral in hoe je een ander behandeld. Dat is hoe je jouw omgeving en het individu in een gemeenschap van mensen op een positieve wijze kan beïnvloeden en hoe je kan assisteren bij het “mooi” worden van iemand.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s